Waarom Spoorverbreders tussen de Wielnaaf en Velg een Slecht Idee zijn

21 september 2024

Spoorverbreders of Spacers

Spacers worden vaak gebruikt door autobezitters om de stand van de wielen aan te passen of om bredere velgen te monteren zonder dat ze de wielkasten raken. Hoewel dit op het eerste gezicht een praktische en esthetische oplossing lijkt, brengen spacers verschillende problemen en risico's met zich mee. In dit artikel bespreken we waarom het gebruik van spacers tussen de wielnaaf en de velg een slecht idee is.

De
De grootste redenen om spacers te vermeiden:



Veiligheidsrisico's


Mechanische Problemen


Garantie- en Wettelijke Kwesties


Gevolgen van spacers op remschijven


Conclusie


Nieuw zien ze er netjes uit

Veiligheidsrisico's


Een van de belangrijkste zorgen bij het gebruik van spacers is de impact op de veiligheid van het voertuig. Hier zijn enkele redenen waarom spacers een veiligheidsrisico vormen:

  • Verzwakte bevestiging: Spacers creëren een extra tussenlaag tussen de naaf en de velg, waardoor de bevestiging van de wielen minder stevig kan zijn. Dit kan ertoe leiden dat de wielen losraken tijdens het rijden, wat een ernstig veiligheidsrisico vormt.
  • Veranderde wielgeometrie: Door spacers te gebruiken, verandert de offset van de wielen. Dit kan de stuur- en rij-eigenschappen van de auto negatief beïnvloeden, vooral bij hoge snelheden en tijdens het nemen van bochten.
  • Onbalans: Spacers kunnen de balans van de wielen verstoren, wat trillingen en een oncomfortabele rijervaring kan veroorzaken. Dit kan ook leiden tot verhoogde slijtage van banden en ophangingscomponenten.

Mechanische Problemen

Naast veiligheidsrisico's kunnen spacers ook verschillende mechanische problemen veroorzaken:


  • Verhoogde belasting: Door spacers te installeren, vergroot je de afstand tussen de wielnaaf en de velg. Dit verhoogt de belasting op wielbouten en -moeren, wat kan leiden tot vermoeidheid en uiteindelijk falen van deze onderdelen.
  • Ophangingsslijtage: De verhoogde druk op de ophangingselementen, zoals lagers en bussen, kan leiden tot voortijdige slijtage en hogere onderhoudskosten.
  • Problemen met wieluitlijning: Het veranderen van de wielpositie kan de wieluitlijning verstoren, wat resulteert in onevenredige bandenslijtage en verminderde brandstofefficiëntie.


Garantie- en Wettelijke Kwesties

Het gebruik van spacers kan ook invloed hebben op de garantie en legaliteit van je voertuig:


  • Garantie vervalt: Veel autofabrikanten beschouwen het gebruik van spacers als een modificatie die de garantie op bepaalde onderdelen, zoals de ophanging en wielen, kan doen vervallen.
  • Wettelijke eisen: In sommige regio's zijn spacers verboden of zijn er strikte regels en voorschriften omtrent hun gebruik. Het niet naleven van deze regels kan resulteren in boetes of het niet door de keuring komen.
  • Nederlandse APK: Dit zijn de regels voor de Nederlandse APK: de spoorbreedte van personenauto’s mag maximaal 2,0% groter zijn dan de waarde die op het kentekenbewijs van het voertuig is vermeld.


Dit is een risico van spoorverbreders: scheuren tussen de boutgaten.




Gevolgen van spacers op remschijven

Het gebruik van spacers tussen de wielnaaf en velg kan ook specifieke gevolgen hebben voor de remschijven. Hier zijn enkele belangrijke punten om te overwegen:


Verhoogde belasting op remcomponenten:

  • Spacers vergroten de afstand tussen de velg en de wielnaaf, waardoor er een grotere hefboomwerking ontstaat op de remschijven en andere remcomponenten. Dit verhoogt de belasting op de remschijven, remklauwen en wielbouten, wat kan leiden tot versnelde slijtage en potentiële schade.

Verandering in warmteafvoer:

  • De remschijven genereren veel warmte tijdens het remmen. Spacers kunnen de luchtstroming rond de remschijven veranderen, wat kan leiden tot minder effectieve koeling. Slechte warmteafvoer kan resulteren in oververhitting van de remschijven, wat remfading en een verminderde remprestaties kan veroorzaken.

Onbalans en trillingen:

  • Spacers kunnen de balans van het wiel beïnvloeden, wat trillingen tijdens het rijden kan veroorzaken. Deze trillingen kunnen de remschijven beïnvloeden, wat kan leiden tot ongelijkmatige slijtage of zelfs vervorming van de schijven. Dit kan resulteren in een pulserende rempedaal en verminderde remprestaties.


Effect op ABS en andere hulpsystemen:

  • Moderne voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde remhulpsystemen zoals ABS (antiblokkeersysteem). De installatie van spacers kan de signalen van de wielpositiesensoren verstoren, wat de werking van deze systemen negatief kan beïnvloeden. Dit kan leiden tot verminderde remprestaties en veiligheidsproblemen.

Verhoogde slijtage van wielbouten en -moeren:

  • Spacers creëren extra spanning op de wielbouten en -moeren doordat ze de bevestigingsafstand vergroten. Dit kan niet alleen leiden tot slijtage van de bouten en moeren, maar ook tot ongelijkmatige klemkrachten op de remschijven, wat hun efficiëntie en duurzaamheid kan verminderen.


Mogelijke interferentie met remklauwen:

  • In sommige gevallen kunnen spacers de positie van de velgen dusdanig veranderen dat ze de remklauwen raken of belemmeren. Dit kan leiden tot fysieke schade aan de remklauwen en schijven, en in extreme gevallen kan het zelfs de beweging van de remklauwen blokkeren, wat de remprestaties ernstig belemmert.


Conclusie

Hoewel spacers op het eerste gezicht een eenvoudige en kosteneffectieve oplossing lijken voor het aanpassen van de wielstand, brengen ze aanzienlijke risico's en nadelen met zich mee. Ze kunnen de veiligheid, prestaties en levensduur van je voertuig negatief beïnvloeden, evenals mogelijke problemen met garantie en wetgeving veroorzaken. Het is daarom raadzaam om alternatieve oplossingen te overwegen, zoals het kiezen van wielen met de juiste offset of het raadplegen van een professional voor advies en installatie.

Ontdek hoe cementiet invloed heeft op de prestaties van remschijven en waarom het kan leiden tot bob
15 februari 2025
Ontdek hoe cementiet invloed heeft op de prestaties van remschijven en waarom het kan leiden tot bobbels en trillingen. Lees hoe je dit voorkomt en oplost met remschijven afdraaien.
door duda-wsm 31 augustus 2024
Waarom heeft mijn remklauwzuiger een afgeschuinde kant? De afgeschuinde kant van de remklauwzuiger speelt een cruciale rol in de werking van moderne remsystemen. Dit subtiele ontwerpdetail helpt bij het verbeteren van de remprestaties, het verminderen van geluid en het gelijkmatig verdelen van de remkracht. Hoewel het vaak over het hoofd wordt gezien, draagt de afschuining bij aan een efficiëntere terugtrekking van de remblokken en helpt het onnodige slijtage te voorkomen. Voor autoliefhebbers en technici is het begrijpen van dit aspect van groot belang, vooral bij het vervangen of onderhouden van remsystemen. Het correct positioneren van de afgeschuinde kant is essentieel om optimale remprestaties te garanderen en mogelijke problemen, zoals ongelijkmatige slijtage of remgeluiden, te voorkomen. In deze pagina duiken we dieper in op het belang van de afgeschuinde kant van de remklauwzuiger, hoe deze precies werkt en waarom dit kleine detail een groot verschil kan maken in de veiligheid en efficiëntie van je voertuig.
Wat is de beste manier van remmen?
door duda-wsm 17 augustus 2024
Wat is de beste manier van remmen?
door duda-wsm 10 augustus 2024
Remvloeistof Verversen: Veiligheid en Prestaties Op de Weg
Nieuwe en oude remschijf
23 december 2022
Niet altijd kan een remschijf afgedraaid worden. Lees hier waarom soms niet.
door Ivor Van Gremberghe 17 juli 2022
Welke verschillende remschijven zijn er zoal
Met gezonde remmen op vakantie.
door Auto Parts Roosendaal 2 februari 2022
Hoe voorkomt u rem problemen tijdens uw vakantie
Share by: