Remschijven zijn een essentieel onderdeel van elk voertuig en spelen een cruciale rol in de veiligheid en prestaties van het remsysteem. Veelvoorkomende problemen zoals trillingen en ongelijkmatige slijtage worden vaak toegeschreven aan thermische invloeden, slijtagepatronen en metallurgische eigenschappen van het materiaal waaruit de remschijven zijn vervaardigd. Een belangrijk element in dit proces is cementiet (Fe₃C), een hard ijzercarbide dat invloed heeft op de duurzaamheid en werking van remschijven. Maar hoe draagt cementiet bij aan de vorming van bobbels of oneffenheden op remschijven? En hoe kun je dit voorkomen?
Cementiet is een extreem harde fase die van nature voorkomt in gietijzeren remschijven. Dit ijzercarbide zorgt voor een hoge slijtvastheid en structurele sterkte, maar kan ook een bron van problemen worden wanneer het ongelijk verdeeld is of zich ophoopt onder invloed van hitte en belasting.
Tijdens de productie van gietijzeren remschijven kan cementiet zich ongelijk verdelen als de afkoelingsprocessen niet optimaal verlopen. Dit kan leiden tot gebieden met variërende hardheid, wat resulteert in een ongelijke slijtage van de schijf. Na verloop van tijd kunnen deze verschillen voelbare bobbels of trillingen veroorzaken.
Intensief remmen genereert hoge temperaturen die bepaalde delen van de remschijf harder maken dan andere. Dit fenomeen, bekend als thermische vlekvorming, kan resulteren in gebieden met verhoogde cementietconcentraties, waardoor de schijf ongelijk slijt en bobbels of trillingen ontstaan.
Sommige remblokken laten een dunne laag materiaal achter op de remschijf. In gebieden met een hoge concentratie cementiet kan dit materiaal minder goed hechten, wat kan leiden tot een ongelijkmatige afzetting. Hierdoor ontstaan hoogteverschillen die trillingen veroorzaken bij het remmen.
Omdat cementiet harder en minder vervormbaar is dan de rest van het gietijzer, kan het anders reageren op temperatuurschommelingen. Dit kan spanning opbouwen in de schijf, wat uiteindelijk leidt tot structurele vervormingen en voelbare bobbels.
Om oneffenheden en trillingen veroorzaakt door cementiet te voorkomen, zijn er verschillende maatregelen die je kunt nemen:
De relatie tussen remschijven en cementiet (Fe₃C) ligt in de materiaaleigenschappen en de metallurgie van remschijven.
In de praktijk worden remschijven vaak zo ontworpen dat ze een gecontroleerde hoeveelheid cementiet bevatten, in combinatie met andere legeringselementen (zoals silicium en mangaan), om de juiste balans tussen slijtvastheid, warmtegeleiding en duurzaamheid te bereiken.
Ja, cementiet kan bijdragen aan oneffenheden of bobbels op remschijven, maar dit gebeurt meestal indirect door metallurgische processen en slijtage.
Hier zijn enkele mogelijke oorzaken:
1. Ongelijke verdeling van cementiet in gietijzer
2. Thermische vlekvorming en cementiet
3. Slijtagepatronen en afzetting van remmateriaal
4. Mechanische vervorming door wisselende thermische uitzetting
Met het afdraaien is het onmogelijk om een remschijf met cementiet-plekken volledig perfect vlak te krijgen. Dit komt door de ongelijke hardheid van het materiaal en de aanwezigheid van cementietzones. Deze harde plekken slijten minder snel dan de zachtere delen van de schijf, waardoor ze blijven uitsteken. Het gevolg hiervan is:
Na het afdraaien van remschijven kunnen cementietplekken hoger blijven liggen dan de rest van het oppervlak. Dit komt door de verschillende hardheden van de microstructuur in gietijzer, met name door de harde cementietzones in vergelijking met het zachtere matrixmateriaal. Hier is een technische uitleg waarom dit gebeurt:
1. Verschil in Hardheid tussen Cementiet en de IJzermatrix
2. Verschillende Slijtagegedragingen
3. Thermische Invloed en Werkharding
4. Effect op de Remwerking
Cementiet speelt een belangrijke rol in de prestaties en slijtage van remschijven. Hoewel het zorgt voor slijtvastheid en sterkte, kan een ongelijke verdeling of thermische invloeden leiden tot bobbels en trillingen. Door hoogwaardige materialen te gebruiken, correct in te remmen en regelmatig onderhoud uit te voeren, kunnen deze problemen voorkomen worden. Mocht je toch last krijgen van trillende remschijven, dan is afdraaien van de remschijven een doeltreffende manier om hun prestaties te herstellen en de levensduur te verlengen.
Heb je last van trillende remmen? Neem dan contact met ons op via Remschijven-Afdraaien.nl en laat je remschijven professioneel afdraaien voor optimale veiligheid en prestaties!
Heb je last van trillende remmen? Neem dan
contact op met
Auto Parts Roosendaal en laat je remschijven professioneel afdraaien voor optimale veiligheid en prestaties!
Uw Partner in Veilig Rijden.
Auto Parts Roosendaal