aan de auto
Remschijven kunnen op verschillende manieren problemen geven.
Er zijn drie manieren waarop remschijf problemen zich openbaren.
Dit is letterlijk een kromme remschijf. De oorzaak hiervoor ligt bij de passing op de wielnaaf of vervorming van de remschijf. Een slingering in de remschijf is voelbaar in het stuur tijdens het remmen.
Hier is het verschil van dikte meetbaar over het gehele remschijfoppervlak. Door op verschillende plaatsen van de schijf te meten is dit te constateren. Het dikteverschil is goed merkbaar in het rempedaal tijdens het remmen.
De oorzaak ligt hier bij de verschillen in materiaalstructuur, reeds aanwezige slingering en de steeds veranderende remomstandigheden zoals omgevings temperatuur, vocht en materiaal belasting.
De oorzaak van deze oppervlakteruwheid is een hoge of lage frequentie van trillingen uit de remklauw. De structuur van de oppervlakken van zowel de remblok als remschijf zijn niet het zelfde.
De oorzaak is complex. De remdruk, snelheid, wielophanging, schokdempers en materiaalsoorten hebben invloed.
Alhoewel de oorzaken meestal verschillend kunnen zijn, de oplossing is verassend gelijk.
Het maakt weinig uit waarom de remschijf krom is.
Als we er van uit gaan dat de dikte van de remschijven het toelaat, is het afdraaien van de remschijven op de auto samen met nieuwe remblokken een perfecte oplossing.
Ook hier geldt: valt de remschijf nog binnen de minimale dikte tolerantie, dan is afdraaien aan de auto en nieuwe remblokken de juiste oplossing.
Afhankelijk van de dikte van de remschijf zou het afdraaien aan de auto in combinatie met nieuwe remblokken een oplossing kunnen zijn.
De meeste autofabrikanten erkennen dat deze remschijf problemen op te lossen zijn door de remschijven af te draaien aan de auto.
Doordat er vanuit een vast punt op het fuseestuk gewerkt wordt, kunnen de beitels voor een perfecte uitlijning van de remschijven zorgen. Alle trillingen worden hierdoor geëlimineerd.
Ondanks dat de remschijven en remblokken mogelijk nog niet oud zijn is het vervangen van de remblokken na het afdraaien aan de auto aan te raden. De slijtstructuur van de remblokken en de remschijven zijn zodanig dat het verschil tussen die twee te groot is als de remschijf eenmaal afgedraaid is. Tevens kan door de kromme remschijven het voering materiaal aangetast zijn.
Na het afdraaien vervangen we de remblokken om het raakvlak van de remblok en remschijf te optimaliseren, maar ook om de maximale remvertraging te garanderen.
Standaard gebruiken we remblokken van fabrikanten dat ook de originele remblokken maakt.
Op de website easycarparts.nl staat een blog met een uitgebreide uitleg over kromme remschijven, de oorzaak en de oplossing.
Voordat remschijven afgedraaid kunnen worden meten we de dikte.
Een remschijf heeft een minimale dikte.
Te ver versleten remschijven kunnen niet meer afgedraaid worden.
Met een micrometer kunnen we de slingering meten.
Op deze manier kunnen we constateren dat de remschijf inderdaad krom is.
Tevens kunnen we een inschatting maken van de benodigde tijd en hoeveel materiaal weggehaald moet worden.
Na de metingen starten we met het afdraaien van de remschijven.
Laag voor laag kunnen we aan de aftekening op de remschijf het verloop zien.
Gemiddeld zijn we 40 minuten per remschijf bezig.
Als een remschijf krom raakt na het vervangen van remschijven en remblokken, dan is er vaak een onderliggend probleem.
Het opnieuw vervangen van de remschijven is dan niet de oplossing.
Vaak is er bijvoorbeeld een naaf krom of beschadigd. De naaf is de basis voor hoe de remschijf zich uitlijnt tegen over de remblok.
Om dan een dure reparatie te voorkomen kiest men er vaak voor om de remschijven af te draaien aan de auto.
De uitlijning wordt dan gecorrigeerd zonder dure vervanging van onderdelen.
De remklauw wordt tijdelijk vervangen door een beitelhouder. Door nu de remschijf te laten draaien zal de beitel de kromming van de remschijf afdraaien.
Zie hier een informatieve film van de fabrikant.
Uw Partner in Veilig Rijden.
Auto Parts Roosendaal