Roest op de remschijven. Het is niet alleen lelijk als je door je wielen heen kijkt. Ook is het een afkeurpunt bij de apk. Maar waarom komt er eigenlijk roest op de remschijven terecht?
Roest op de remschijven komt vaker voor bij de achterste remschijven. Dit komt door de verdeling van de remkracht tussen de voor-en achteras. Tijdens het remmen krijgt de vooras ongeveer 70% van de remkracht te verwerken. De overige 30% komt op de achteras terecht.
Deze verdeling zorgt ervoor dat de auto tijdens het remmen rechtuit blijft rijden. Tijdens het remmen duikt de neus namelijk in en wil de achterkant omhoogkomen. Zou de remkracht verdeling dan bijvoorbeeld 50/50 zijn, dan wil de auto om zijn as draaien. Dat zou zeer gevaarlijk zijn in het verkeer. Door deze 70/30 verdeling remt de achteras bij rustig remmen nauwelijks mee. In de loop van de tijd bouwt er zich hier dan een roestlaag op.
Bij elektrische en hybride voertuigen is het nog iets erger. De remverdeling is hier niet alleen 70/30, ook werken de remmen samen met de elektromotor. Dit is gedaan om stroom op te wekken voor het accupakket. Het gevolg is dat de achterremmen nog minder remkracht gebruiken waardoor roest sneller opbouwt.
We zien dus dat de achterste remschijven vaker last hebben van roestvorming dan de remschijven voor. Deze remverdeling is, samen met het afremmen op de elektromotor, een groeiend probleem. Vaak met hoge kosten tot gevolg. Maar moet je dan bij elke apk de remschijven vervangen? Nee hoor, lees maar gauw verder.
We proberen allemaal zuinig te zijn op onze auto. Niet te hard optrekken, niet te hard rijden en niet te hard remmen. Toch is hard remmen de beste oplossing om roest op de remschijven te voorkomen. Niet altijd uiteraard, maar af en toe een beetje pittiger remmen zorgt er wel voor dat de remschijven mooi schoon blijven. Daarnaast is het goed voor de remblokken. Zachtjes remmen verglaast remblokken waardoor de remkracht verder afneemt.
Als u een rijstijl hebt die lijkt op die van een rallyrijder, zult u waarschijnlijk weinig last hebben van roest op uw remschijven. De remmen krijgen simpelweg niet de kans om te roesten, omdat ze vaak en intensief worden gebruikt. U hoeft natuurlijk geen rallycursus te volgen om dit te bereiken, maar af en toe stevig remmen kan al helpen om roest te voorkomen.
Daarom is het een goed idee om af en toe, wanneer er niemand achter u rijdt, flink door te remmen. Dit verwijdert de eventuele roest die zich op de remschijven heeft gevormd en zorgt ervoor dat uw remmen in topconditie blijven.
Als de auto langere tijd stil staat ontstaat er ook roest op zowel de voorste als de achterste remschijven. Om te voorkomen dat dit gebeurt is het verstandig de auto toch wat vaker te gebruiken. Al is het alleen maar omdat dit goed is voor de gehele auto.
Staat de auto binnen heeft roest meestal niet zo veel kans. Dit komt doordat de lucht binnen minder vochtig is, waardoor er minder vocht op de remschijf neerslaat.
Bij de apk-keuring is roest op de remschijven een afkeurpunt. Maar is vervangen dan echt nodig?
Als de dikte van de remschijf nog binnen de tolerantie valt is het meestal niet nodig om de remschijven te vervangen. Maar wat zijn dan goede alternatieven? En wanneer zijn deze toepasbaar?
Voordat er iets aan de roest op de remschijven gedaan wordt, is het van belang om te weten wat de oorzaak van de roest is. Wanneer er bijvoorbeeld een remtang vastzit moet dit eerst opgelost worden. Werkt het remsysteem verder zoals het hoort dan ligt de oorzaak niet in het remsysteem zelf, maar in het gebruik ervan.
Elke remschijf heeft een door de fabrikant vastgestelde minimale dikte. Om te weten of de dikte nog voldoende is moet deze eerst opgemeten worden. Hierna trekken we de dikte van een nieuwe schijf af van de huidige dikte. Is de dikte nog voldoende dan kan de remschijf afgedraaid worden aan de auto. Na het afdraaien is het oppervlak van de remschijf weer volledig vrij van roest en kan hij nog een hele tijd mee.
Het is aan te raden om daarnaast de remblokken te vervangen. Omdat en remblok/remschijf combinatie nooit vlak slijt is het terugzetten van de oude blokken niet verstandig.
Als wij de remschijven afdraaien koopt u bij ons voor een gereduceerde prijs een set remblokken erbij. We hebben de remmen immers al open.
Bij de apk-keuring is roest op de remschijven een afkeurpunt. Maar is vervangen dan echt nodig?
Ga direct naar onze contact pagina.
Blootstelling aan vocht:
Vooral voertuigen die voor langere tijd stilstaan of worden blootgesteld aan vochtige omstandigheden, zoals regen of sneeuw, hebben de neiging om sneller te roesten. Water kan zich ophopen op de remschijven en oxidatie veroorzaken.
Gebruik van de handrem:
Het langdurig gebruik van de handrem, vooral wanneer het voertuig geparkeerd staat, kan ervoor zorgen dat de remblokken en remschijven in contact blijven, waardoor roestvorming wordt gestimuleerd.
Korte ritten:
Voertuigen die voornamelijk voor korte ritten worden gebruikt, waarbij de remmen weinig worden gebruikt en niet op hoge temperaturen komen, hebben mogelijk meer kans op roestvorming.
Kwaliteit van de remonderdelen:
De kwaliteit van de remonderdelen kan ook een rol spelen. Goedkope of slecht gemaakte remschijven kunnen vatbaarder zijn voor roest.
Remstof en vuilophoping:
Remstof en vuil kunnen zich ophopen op de remschijven, wat de oxidatie kan bevorderen. Remblokken slijten na verloop van tijd en het geproduceerde remstof kan zich hechten aan de remschijven.
Langdurige blootstelling aan zout:
Langdurige blootstelling aan zout:
Voertuigen die worden blootgesteld aan wegen met strooizout, vooral in de winter, hebben een verhoogd risico op roestvorming op de remschijven.
Voordat remschijven afgedraaid kunnen worden meten we de dikte.
Een remschijf heeft een minimale dikte.
Te ver versleten remschijven kunnen niet meer afgedraaid worden.
Het is lastig te bepalen hoeveel roest erop zit. We hebben echter voldoende ervaring om in te schatten of na het afdraaien de dikte nog binnen de tolerantie valt.
Na de roestbepaling starten we met het afdraaien.
Laag voor laag wordt de roest verwijderd tot er enkel een schone remschijf overblijft.
Gemiddeld zijn we 45 minuten per remschijf bezig.
Door de remklauw te vervangen door een apparaat met beitels, kan roest laag voor laag van de remschijven worden verwijderd. Dit proces, ook wel "afdraaien" genoemd, zorgt ervoor dat de oppervlaktelaag van de remschijf wordt gladgestreken en ontdaan van roest en ongelijkheden. Nadat de schijven zijn afgedraaid, zijn ze weer in goede staat en geschikt voor de APK-keuring, mits ze nog binnen de minimale dikte vallen die vereist is voor veilige werking. Dit verlengt de levensduur van de schijven en zorgt voor een veilige werking van het remsysteem.
Als de remschijven geroest zijn, is vervangen niet altijd nodig. Voorkom terugkerende kosten door de remschijven af te draaien wanneer mogelijk.
Om te voorkomen dat de remschijven steeds afgedraaid moeten worden, is zo nu en dan stevig doorremmen goed. Dit voorkomt de ontwikkeling van roest. Tevens is dit goed voor het gehele remsysteem, wat immers ontwikkeld is om te remmen. Ook in extreme situaties.
Door de remklauw tijdelijk te vervangen voor een beitel houder, en de remschijf te laten draaien, kan door middel van beitels de schijf de kromming afgedraaid worden.
Uw Partner in Veilig Rijden.
Auto Parts Roosendaal