Veel voorkomend

Audi RS3: Oorzaken en Oplossingen voor Kromtrekkende Remschijven

Mogelijke Oorzaken van Kromme Remschijven bij de Audi RS3

Ideale supercar met problemen

De Audi RS3 staat bekend als een krachtige sportieve wagen, maar eigenaren rapporteren vaak problemen met kromtrekkende remschijven. Dit is een veelvoorkomend probleem bij auto's met krachtige remsystemen en hoge prestaties, vooral bij intensief gebruik zoals op het circuit of bij sportief rijden op de weg.





Oververhitting van de Remschijven:

  • De Audi RS3 is uitgerust met krachtige remmen om zijn snelheid te kunnen beheersen. Echter, door het herhaaldelijk hard remmen bij hoge snelheden, kunnen de remschijven extreem heet worden. Als de auto niet voldoende tijd krijgt om af te koelen, kan oververhitting de schijven vervormen, wat leidt tot kromtrekken. Dit is vooral een probleem tijdens intensief gebruik, zoals op het circuit of in heuvelachtig gebied waar continu hard geremd wordt.
Remblokken vervangen na afdraaien

Afdraaien van RS3 remschijven is een deel van de oplossing

Thermische Schok:

  • Een veelvoorkomend scenario bij sportieve auto's zoals de RS3 is het abrupt afkoelen van hete remschijven. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je door een plas water rijdt na intensief remmen. De plotse temperatuurverandering kan de schijf doen vervormen, omdat de verschillende delen van de schijf niet gelijkmatig afkoelen. Dit kan leiden tot kromtrekken van de remschijven.


Remschijven van Fabriekskwaliteit:

  • Sommige eigenaren klagen over de fabrieksremmen van de Audi RS3, die niet altijd bestand lijken tegen de hoge prestaties die de auto levert. Hoewel ze geschikt zijn voor normaal gebruik, kunnen ze bij intensief sportief rijden sneller slijten of kromtrekken. Dit kan een van de redenen zijn waarom eigenaren kiezen voor aftermarket remschijven van hogere kwaliteit.


Oneven Aandraaien van Wielmoeren:

  • Als de wielmoeren van de Audi RS3 niet correct en gelijkmatig worden aangedraaid, kan dit de remschijven onder spanning zetten. Dit zorgt ervoor dat de schijven niet perfect vlak op de naaf zitten, wat kromming kan veroorzaken tijdens het remmen. Audi adviseert om de wielmoeren altijd met het juiste aandraaimoment en kruislings aan te draaien.


Gebruik van Spacers of Niet-OEM Velgen:

  • Het gebruik van spacers of niet-originele (goedkopere) velgen kan de geometrie van de wielophanging en remmen beïnvloeden. Dit kan leiden tot een verkeerde uitlijning van de remschijven, waardoor ze krom kunnen trekken. Dit probleem kan verergeren als de spacers of velgen van slechte kwaliteit zijn of niet goed passen op de wielnaaf.


Zware Lasten en Intensief Gebruik:

  • De Audi RS3 wordt vaak gebruikt voor sportief rijden en wordt blootgesteld aan hoge krachten tijdens het remmen. Het remsysteem krijgt het hierdoor zwaar te verduren. Combineer dit met mogelijk hogere belastingen, zoals snel rijden op de snelweg of intensief gebruik op het circuit, en de kans op kromtrekken van de remschijven neemt toe.




Gevolgen van Kromme Remschijven bij de Audi RS3

Wanneer de remschijven van de RS3 krom trekken, kunnen de volgende symptomen optreden:


  • Trillingen bij het remmen: Vooral bij hogere snelheden voel je duidelijk trillingen in het stuur of de rempedaal.
  • Ongelijkmatige slijtage van remblokken: Dit kan leiden tot kortere levensduur van de remblokken en een verminderde remprestaties.
  • Verminderde remkracht: Door de vervorming kan de remschijf minder goed contact maken met de remblokken, wat zorgt voor langere remwegen en verminderde controle tijdens het remmen.


Mogelijke Oplossingen en Voorkoming


Upgraden naar Aftermarket Remmen:

  • Veel RS3-eigenaren kiezen ervoor om de standaard remschijven te vervangen door aftermarket remschijvenvan hogere kwaliteit, zoals geventileerde of gegroefde schijven, die beter bestand zijn tegen hitte en vervorming.

Betere Koeling:

  • Het installeren van remkoelingskits kan helpen om de temperatuur van de remmen onder controle te houden, vooral bij circuitgebruik. Dit zorgt ervoor dat de remschijven niet oververhit raken en dus minder snel kromtrekken.


Wind geleiders voor betere koeling

Audi heeft zelf een upgrade ontwikkeld in de vorm van een duct op de draagarm om het probleem van kromtrekkende remschijven aan te pakken. Deze duct is ontworpen om de luchtstroom naar de remmen te verbeteren, wat zorgt voor betere koeling van de remschijven tijdens intensief gebruik. Door de verhoogde luchtcirculatie worden de remschijven minder heet, waardoor het risico op oververhitting en kromtrekken aanzienlijk vermindert. Het is een slimme oplossing van Audi om de duurzaamheid en prestaties van het remsysteem te verbeteren bij modellen zoals de RS3.


Correcte Aandraaiing van Wielmoeren:

  • Het is belangrijk dat de wielmoeren altijd kruislings en met het juiste moment worden aangedraaid om spanning op de remschijven te voorkomen. Dit kan voorkomen dat de schijven ongelijk worden gemonteerd.


Regelmatige Inspectie en Onderhoud:

  • Regelmatig onderhoud van het remsysteem, zoals het controleren van de dikte van de remschijven, het vervangen van versleten remblokken, en het controleren van de ophanging en lagers, kan problemen vroegtijdig opsporen en voorkomen.


Conclusie

De Audi RS3, met zijn krachtige motor en hoge prestaties, vraagt veel van zijn remsysteem. Problemen met kromtrekkende remschijven kunnen een gevolg zijn van een combinatie van factoren zoals oververhitting, thermische schokken, en mechanische spanningen. Door regelmatig onderhoud, het gebruik van kwaliteitsonderdelen, en correctie van montagefouten kunnen deze problemen grotendeels worden voorkomen.

Share by: