Kom niet voor niets!

Voordat je langs komt om remschijven af te draaien

Belangrijke informatie voor klanten die hun remschijven willen laten afdraaien.


Nieuwe titel

Voorbereiding op het afdraaien van remschijven: Waarop te letten?

Het afdraaien van remschijven is een kostenefficiënte oplossing om de levensduur van je remsysteem te verlengen en optimale remprestaties te behouden. Voordat je echter met je voertuig langs komt voor het afdraaien van de schijven, is het belangrijk om enkele zaken te controleren. Deze stappen kunnen helpen om andere problemen op te sporen die invloed kunnen hebben op je remmen en om ervoor te zorgen dat het proces van het afdraaien soepel verloopt.


Hieronder leggen we uit waar je op moet letten voordat je afspraak maakt:


Wielophanging

Onbalans wielen

Remblokken en remklauwen

Remschijven

Spacers of spoorverbreders



Controleer de wielophanging op speling

De wielophanging, bestaande uit onderdelen zoals de fuseekogels, draagarmen en wiellagers, heeft direct invloed op de remwerking en wegligging van je auto. Voordat je de remschijven laat afdraaien, is het belangrijk om te controleren of er geen overmatige speling in de ophanging is.


  • Waarom is dit belangrijk?
    Speling in de ophanging kan ervoor zorgen dat je remschijven ongelijk afslijten. Dit kan weer leiden tot onregelmatig remmen, trillingen in het stuur, en zelfs het voortijdig verslijten van de remmen. Door dit te controleren voorkom je dat je de remschijven laat afdraaien terwijl de onderliggende oorzaak niet verholpen is.
  • 


Check op wielonbalans

Onbalans in de wielen kan leiden tot trillingen tijdens het rijden, vooral bij hogere snelheden. Deze trillingen worden vaak sterker tijdens het remmen, waardoor het lijkt alsof het probleem bij de remmen ligt. Echter, de oorzaak kan dan juist in de wielonbalans zitten. Voordat je de remschijven laat afdraaien, is het dus verstandig om eerst te laten controleren of de wielen goed gebalanceerd zijn.


Waarom is dit belangrijk?

  • Als je wielen niet in balans zijn, is het afdraaien van de remschijven vaak onnodig en zelfs ineffectief. De trillingen zullen blijven bestaan, omdat de onbalans niet is verholpen. Hierdoor blijven de symptomen aanhouden, zelfs na het bewerken van de remschijven. Daarnaast kan wielonbalans zorgen voor overmatige slijtage van andere onderdelen, zoals de ophanging, banden en zelfs de wiellagers. Een goed gebalanceerd wiel voorkomt verdere schade en zorgt ervoor dat de auto weer soepel rijdt zonder trillingen.



Inspecteer de remblokken en remklauwen

De conditie van de remblokken en de remklauwen speelt een cruciale rol in het remproces. Versleten of onjuist gemonteerde remblokken kunnen een ongelijkmatige druk uitoefenen op de remschijven, wat leidt tot onregelmatige slijtage. Voordat je de remschijven laat afdraaien, is het belangrijk om de remblokken en remklauwen goed te laten inspecteren.


  • Waarom is dit belangrijk?
    Als de remblokken ongelijkmatig zijn versleten of vastzitten in de remklauw, kan het afdraaien van de schijven het probleem niet volledig oplossen. Ongelijke slijtage van de schijven zal snel terugkomen als deze problemen niet eerst worden aangepakt.



Controleer op overmatige slijtage van de remschijven

Voordat remschijven worden afgedraaid, moet worden nagegaan of ze niet te dun zijn. Als een schijf te dun is, kan deze mogelijk niet veilig worden afgedraaid. Het is belangrijk om de dikte van de remschijven te meten en te kijken of deze binnen de toegestane toleranties valt.


  • Waarom is dit belangrijk?
    Te dunne schijven zijn niet veilig om af te draaien, omdat ze hun structurele integriteit kunnen verliezen. Een goede inspectie helpt om te bepalen of afdraaien de beste optie is of dat vervanging noodzakelijk is.




Vervang de remblokken bij het afdraaien van de schijven

  • Om het beste resultaat te krijgen na het afdraaien van de remschijven, raden we ten zeerste aan om nieuwe remblokken te plaatsen. Oude of versleten remblokken kunnen namelijk de nieuwe, vlakke oppervlakte van de schijf ongelijkmatig afslijten, wat leidt tot slechte remprestaties of opnieuw trillingen door hotspots in de remschijf. Nieuwe remblokken zorgen ervoor dat de nieuwe, gladde schijfoppervlakte goed wordt benut, wat de remprestaties en de levensduur van de schijf optimaliseert.





Spacers: Waarom we het gebruik afraden

  • Wij raden we het gebruik van spoorverbreders (spacers) af. Spacers kunnen aantrekkelijk zijn voor het verbeteren van de esthetiek of het aanpassen van de wielpositie, maar ze brengen ook een aantal risico’s met zich mee die direct invloed hebben op de gezondheid van je remsysteem en ophanging.



Waarom raden we spacers af?

  1. Ongelijke belasting van het remsysteem
    Spacers veranderen de positie van de wielen ten opzichte van de naaf. Dit zorgt voor een verhoogde hefboomwerking op het remsysteem, waardoor de remschijven ongelijkmatig worden belast. Dit kan leiden tot overmatige warmteontwikkeling en kan er uiteindelijk voor zorgen dat de remschijven kromtrekken.
  2. Snellere vervorming van remschijven
    Het gebruik van spacers verhoogt de belasting op de wielnaven en remcomponenten. De remschijven kunnen hierdoor sneller vervormen, wat resulteert in trillingen tijdens het remmen en verminderde remprestaties. Kromme remschijven kunnen zelfs leiden tot schade aan andere onderdelen van het remsysteem.
  3. Meer slijtage aan lagers en ophanging
    Spacers verplaatsen de wielen verder naar buiten, wat een extra belasting op de wielnaven en ophanging veroorzaakt. Dit kan de levensduur van wiellagers en andere ophangingscomponenten aanzienlijk verkorten, wat uiteindelijk weer gevolgen heeft voor de veiligheid en stabiliteit van je voertuig.
  4. Veranderde geometrie en rijgedrag
    Naast de technische problemen die spacers kunnen veroorzaken, verandert het rijgedrag van het voertuig. De stuurrespons kan minder nauwkeurig worden, en de remprestaties kunnen achteruitgaan doordat de remkracht niet meer optimaal wordt verdeeld.



Spacers als oorzaak van kromme remschijven

Een veel voorkomende oorzaak van kromme remschijven is het gebruik van spacers. Doordat ze de balans en uitlijning van de wielen veranderen, worden de krachten die tijdens het remmen op de schijven worden uitgeoefend niet meer gelijkmatig verdeeld. Dit resulteert in oververhitting en spanningen in de schijf, die uiteindelijk kunnen leiden tot vervorming.
Als je merkt dat je remschijven kromtrekken of trillingen vertonen tijdens het remmen, is het gebruik van spacers vaak een mogelijke boosdoener.


Ons advies

Om je remsysteem optimaal te laten functioneren en de levensduur van je remschijven te verlengen, raden we sterk af om spacers te gebruiken. Wil je toch verbreding van je spoor of betere wieluitlijning, dan kun je het beste kiezen voor wielen met de juiste offset. Dit biedt een veiliger en duurzamer alternatief dan het gebruik van spacers, en voorkomt onnodige schade aan je remsysteem en ophanging.



Samenvatting:

  • Zorg dat er geen speling zit in de wielophanging.
  • Controleer of de remschijven niet te dun zijn.
  • Vervang altijd de remblokken na het afdraaien van de schijven.
  • Gebruik geen spacers (Spoorverbreders).


Als je nog vragen hebt of twijfelt over een van bovenstaande punten, neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!


Spoorverbreder die gescheurd is

Spacers willen wel eens scheuren

Share by: