wanneer de dikte van de remschijven onder de vastgestelde minimale maat zitten, dan is vervangen noodzakelijk om grotere problemen te voorkomen.
Maar er zijn nog andere redenen waarom remschijven aan vervanging toe kunnen zijn.
Altijd voordelig. U ontvangt eerst een duidelijke prijsopgave inclusief montage en btw.
Maak snel en eenvoudig een afspraak wanneer het u uitkomt.
Tijdens het vervangen van de remmen kunt u wachten. Als u wilt mag u zelfs meekijken.
Hoeveel tijd neemt remschijven monteren in beslag?
Afhankelijk van het type auto zijn we gemiddeld één uur bezig met de montage.
Indien u wenst kunt u tijdens de klus wachten met een bakje koffie.
Dat remblokken en remschijven samengaan is algemeen bekend. Toch zijn beide onderdelen volledig anders. De meeste remschijven zijn van gietijzer gemaakt. De remblokken bevatten een wrijvingsmateriaal dat is gebonden aan een metalen plaat. Elke keer wanneer u de remmen gebruikt, slijt een beetje van dat materiaal weg.
Remblokken gebruiken een grote verscheidenheid aan verbindingen en materialen, maar vallen in drie grote groepen: organische of semi-organische remblokken, keramische remblokken en metalen of semi-metalen remblokken.
Organische remblokken bestonden vroeger gedeeltelijk uit asbest, maar het is kankerverwekkend als het wordt ingeademd als stof, dus veel landen over de hele wereld hebben het gebruik ervan in auto's sinds de jaren 90 verboden.
Organische remblokken bevatten verbindingen zoals glasvezel, harsen, rubber en Kevlar. Ze zijn over het algemeen stil in gebruik en werken goed als het koud is, maar zijn niet zo goed als de temperaturen hoog zijn na langdurig, sportiever, gebruik.
Wanneer de remschijven nog boven de minimale dikte zitten, is vervangen niet perse nodig. Wel moet rekening gehouden worden met de levensduur van de remblokken. Gemiddeld gaat een set remblokken op de vooras 35- tot 50.000 km mee. De remschijven moeten die kilometers nog wel veilig te gebruiken zijn voor die hele periode. Anders is het verstandig de remschijven samen met de remblokken te vervangen. De dikte van de remschijf kan door middel van een speciale schuifmaat gemeten worden. mbken.
Remmen hebben een belangrijke taak, dat is zeker. Keramische remblokken zijn een nieuwe generatie slijtvaste remblokken die ervoor zorgen dat velgen er veel langer schoon uit blijven zien. Hun hoge kwaliteit heeft grote indruk gemaakt in de uitgebreide ADAC-remtest.
Keramische remblokken hebben minder slijtage dankzij hun speciale remblokformule, wat niet alleen slijtage vermindert, maar ook goed is voor het milieu. Tegelijkertijd hebben ze uitstekende remprestaties voor maximale veiligheid. Een bijkomend voordeel is dat het stof wat vrijkomt niet kan hechten aan de velgen. Zo blijven deze altijd schoon.
Bij Auto Parts Roosendaal hebben we keramische remblokken van ATE en Quaro.
Voordelen van keramische remblokken
Heeft u een probleem met het remsysteem van uw Auto? Wij van Auto Parts Roosendaal controleren gratis de remmen op slijtage. Zo krijgen we overzicht in de staat zodat we u een vaste prijsopgave kunnen doen.
Voordat wij de remmen van uw auto vervangen ontvangt u altijd eerst een vaste prijsopgave inclusief montage en BTW. Zo heeft u nooit verassingen achteraf.
Wij werken met de meest moderne gereedschappen en apparatuur. Hierdoor kunnen we de kwaliteit van het werk en de veiligheid van uw auto en passagiers garanderen.
Het goed functioneren van het remsysteem van jouw voertuig is van essentieel belang voor de veiligheid en prestaties. Bij Auto Parts Roosendaal begrijpen we de cruciale rol van remschijven en remblokken. Ontdek waarom het tijdig vervangen van deze onderdelen bij ons de beste keuze is.
Veiligheid is onze hoogste prioriteit. Regelmatig onderhoud en tijdige vervanging van remschijven en remblokken zorgen voor een optimaal functionerend remsysteem, wat essentieel is voor een veilige rijervaring.
Bij Auto Parts Roosendaal bieden we hoogwaardige remschijven en remblokken die voldoen aan strenge kwaliteitsnormen. Onze producten zijn duurzaam en betrouwbaar, waardoor je op lange termijn kunt vertrouwen op jouw remmen.
Wi staat klaar om advies te geven over de juiste remschijven en remblokken voor jouw voertuig. We begrijpen de specifieke behoeften van verschillende automodellen en bieden op maat gemaakt advies.
Het vervangen van versleten remschijven en remblokken zorgt voor optimale remprestaties. Hierdoor verkort je de remafstand en verbeter je de algehele responsiviteit van jouw remsysteem.
Door tijdig te investeren in nieuwe remschijven en remblokken, voorkom je vervolgschade aan andere delen van het remsysteem. Dit kan leiden tot kosteneffectief onderhoud op de lange termijn.
Nieuwe remschijven en remblokken zorgen voor een soepele en stille remwerking. Vermijd ongewenste geluiden en geniet van een aangename rijervaring.
Of je nu een personenauto, SUV, bestelwagen of een ander type voertuig hebt, wij bieden remschijven en remblokken voor diverse automerken en modellen.
Bij Auto Parts Roosendaal maken we het bestellen van remschijven en remblokken eenvoudig. Kom langs voor een gratis remmencheck of maak telefonisch een montageafspraak.
Bij Auto Parts Roosendaal begrijpen we de cruciale rol van goed functionerende remmen voor jouw veiligheid op de weg. Kies voor hoogwaardige remschijven en remblokken van eerste montage merken en profiteer van deskundig advies en betrouwbare producten. Optimaliseer jouw remprestaties vandaag nog en rijd met vertrouwen.
Remschijven kunnen op verschillende manieren verslijten. Te beginnen met de afname van de dikte. Dit ontstaat door het remmen in het dagelijkse verkeer. Het remblok geeft wrijving tegen de remschijf waardoor de auto afremt. Dit proces laat zowel de remblokken als de remschijven iets slijten. Een remschijf op de vooras gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 100.000 kilometer mee. De remblokken tussen de 35.000 en 50.000 kilometer. Normaal zou een remschijf dus met twee sets remblokken mee kunnen.
Een remschijf kan ook vervormen. Dit kan ontstaan door temperatuurverschillen. Door hoge belasting van de remschijf wordt de frictie zo groot dat de temperatuur te hoog wordt voor de remschijven. Maar ook de remblokken verharden door dit proces.
De vervorming van de schijf kan vaak opgelost worden door het afdraaien van de remschijven. .
Na het afdraaien moeten de
remblokken vervangen worden.
Dan is vervangen is niet altijd nodig. Als de dikte van de remschijven het toelaat, dan is afdraaien ook een goede oplossing.
De remschijf kan zo nog een tijdje mee. Zo bespaart u de kosten van vervanging en kunt u toch veilig remmen, ook in extreme omstandigheden.
De basisbegrippen van de werking van het schijfremsysteem.
Kijk hier wat er gebeurt als je het rempedaal indrukt.
Mensen die hun remschijven en remblokken willen vervangen, hebben vaak een aantal vragen om ervoor te zorgen dat ze de juiste onderdelen kiezen en dat de vervanging goed wordt uitgevoerd. Hier zijn enkele veelvoorkomende vragen:
Het vervangen van remschijven en remblokken is essentieel voor de veiligheid van je voertuig. Hier zijn de belangrijkste momenten waarop ze moeten worden vervangen:
Vervanging van Remschijven.
Vervanging van Remblokken
Andere Overwegingen
Samenvatting
Regelmatige inspecties door een professional zijn cruciaal om de juiste timing voor vervanging te bepalen en ervoor te zorgen dat je voertuig veilig blijft rijden.
Het is niet strikt noodzakelijk om remschijven en remblokken van hetzelfde merk te gebruiken, maar er zijn enkele overwegingen die je in gedachten moet houden bij het kiezen van remonderdelen:
Voordelen van het gebruik van hetzelfde merk:
1. Geoptimaliseerde Compatibiliteit:
2. Consistente Kwaliteit:
3. Garantie en Ondersteuning:
Mogelijke nadelen of overwegingen:
1. Hogere Kosten:
2. Beperkte Keuze:
Gebruik van verschillende merken:
Conclusie:
Het gebruik van remschijven en remblokken van hetzelfde merk kan voordelen bieden op het gebied van compatibiliteit, kwaliteit en garantie. Echter, het combineren van verschillende merken kan ook een goede optie zijn, vooral als je onderdelen kiest die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften en rijomstandigheden. Het belangrijkste is om altijd hoogwaardige, passende onderdelen te kiezen die goed samenwerken om optimale remprestaties te garanderen.
Er zijn verschillende soorten remschijven en remblokken beschikbaar, elk met unieke eigenschappen die geschikt zijn voor verschillende voertuigen, rijstijlen, en omstandigheden. Hier is een overzicht van de meest voorkomende soorten:
1. Soorten Remschijven
Massieve Remschijven
Beschrijving: Dit zijn de meest eenvoudige en vaak gebruikte remschijven, vooral in kleinere auto's en op de achterwielen van voertuigen.
Voordelen: Goedkoop, eenvoudig te produceren, en voldoende voor voertuigen met gemiddelde prestaties.
Nadelen: Beperkte warmteafvoer, wat kan leiden tot verminderde remprestaties bij intensief gebruik.
Geventileerde Remschijven
Beschrijving: Deze remschijven hebben een dubbele laag met luchtkanalen ertussen, waardoor de warmte beter kan worden afgevoerd.
Voordelen: Betere koeling en prestaties, vooral bij herhaaldelijk zwaar remmen.
Nadelen: Iets duurder dan massieve remschijven, maar beter geschikt voor de meeste moderne voertuigen.
Geperforeerde Remschijven
Beschrijving: Deze schijven hebben kleine gaatjes (perforaties) in het remoppervlak, wat helpt bij het afvoeren van warmte, water, en gas.
Voordelen: Beter presteren bij natte omstandigheden, verbeterde warmteafvoer, vermindering van fade.
Nadelen: Gaatjes kunnen scheuren veroorzaken bij intensief gebruik, en slijten sneller.
Gegroefde Remschijven
Beschrijving: Deze remschijven hebben groeven op het oppervlak die vuil, water, en gas afvoeren, en de remblokken helpen schoon te houden.
Voordelen: Betere remprestaties in natte en vuile omstandigheden, verhoogde grip.
Nadelen: Snellere slijtage van remblokken, kan meer geluid produceren.
Geperforeerde en Gegroefde Remschijven
Beschrijving: Een combinatie van geperforeerde en gegroefde remschijven, die de voordelen van beide soorten biedt.
Voordelen: Maximale warmteafvoer en betere prestaties onder zware omstandigheden.
Nadelen: Hogere kosten, sneller slijten, en kans op scheuren bij intensief gebruik.
Gecombineerde Remschijven
Beschrijving: Dit zijn remschijven die zijn samengesteld uit meerdere materialen, zoals een aluminium kern met een stalen of keramische wrijvingsoppervlak.
Voordelen: Lichtgewicht, uitstekende prestaties, en hittebestendig.
Nadelen: Zeer duur, voornamelijk gebruikt in high-performance voertuigen.
2. Soorten Remblokken
Organische Remblokken (Non-Asbestos Organic, NAO)
Beschrijving: Gemaakt van materialen zoals rubber, glasvezel, koolstofverbindingen, en aramide vezels, gebonden met hars.
Voordelen: Stil, goedkoop, vriendelijk voor de remschijven.
Nadelen: Snellere slijtage, minder effectief bij hoge temperaturen, niet geschikt voor zwaardere voertuigen of intensief gebruik.
Halfmetalen Remblokken
Beschrijving: Deze bevatten een mix van metalen (zoals koper, staal) en organische materialen.
Voordelen: Goede warmteafvoer, duurzaamheid, en prestaties onder zware omstandigheden.
Nadelen: Meer geluid, kunnen harder zijn voor remschijven, veroorzaken meer stof.
Volmetalen Remblokken
Beschrijving: Gemaakt van pure metaalvezels, zonder organische materialen.
Voordelen: Zeer duurzaam, hoge prestaties onder extreme omstandigheden, hittebestendig.
Nadelen: Zeer luidruchtig, kunnen de remschijven snel slijten, vaak alleen geschikt voor race- of zware voertuigen.
Keramische Remblokken
Beschrijving: Gemaakt van keramische vezels, vaak gecombineerd met koperen vezels.
Voordelen: Zeer stil, produceren minder stof, langer mee dan organische en halfmetalen remblokken, uitstekende prestaties bij hoge temperaturen.
Nadelen: Duurder dan andere typen, minder effectief bij zeer lage temperaturen, kunnen sneller slijten op bepaalde soorten remschijven.
Low-Metallic NAO Remblokken
Beschrijving: Een variant van organische remblokken met een klein percentage metaal toegevoegd (zoals koper of staal) voor betere warmteafvoer.
Voordelen: Goede prestaties bij hoge temperaturen, goede balans tussen geluid en slijtage.
Nadelen: Kunnen iets meer geluid maken en stof produceren dan puur organische remblokken.
Samenvatting
Remschijven: Keuze tussen massieve, geventileerde, geperforeerde, gegroefde, geperforeerde en gegroefde, en gecombineerde schijven. Elk type biedt verschillende voordelen qua koeling, prestaties, en duurzaamheid.
Remblokken: Opties zijn organische, halfmetalen, volmetalen, keramische, en low-metallic NAO remblokken. De keuze hangt af van je rijstijl, voertuigtype, en voorkeuren voor geluid, stofproductie, en remprestaties.
Het kiezen van de juiste combinatie van remschijven en remblokken is cruciaal om optimale remprestaties en veiligheid te garanderen.
Op standaard auto's worden meestal organische remblokken (Non-Asbestos Organic, NAO) of halfmetalen remblokken gebruikt. De keuze tussen deze twee types hangt af van het type voertuig en de voorkeur van de autofabrikant.
Organische Remblokken (NAO)
Gebruik: Deze remblokken worden vaak gebruikt op kleinere tot middelgrote personenauto's, zoals compacte auto's, sedans en sommige lichte SUV's.
Voordelen:
Nadelen:
Halfmetalen Remblokken
Gebruik: Deze worden vaak gebruikt op een breed scala aan voertuigen, van standaard personenauto's tot grotere SUV's en lichte vrachtwagens.
Voordelen:
Nadelen:
Conclusie
Voor de meeste standaard auto's worden organische remblokken gebruikt vanwege hun stille werking en lage slijtage aan de remschijven. Halfmetalen remblokken zijn een goede keuze voor auto's die meer prestaties nodig hebben of in zwaardere omstandigheden worden gebruikt, zoals grotere voertuigen of auto's die veel op snelwegen rijden. De keuze hangt vaak af van de specifieke behoeften van de bestuurder en het type voertuig.
De kosten voor het vervangen van remschijven en remblokken kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals het type voertuig, de kwaliteit van de onderdelen.
Hier is een overzicht van wat je kunt verwachten:
Totale Kosten (inclusief onderdelen en arbeid).
Voor één as (voor of achter):
Voor beide assen (voor en achter):
Extra Kosten
Conclusie
De totale kosten voor het vervangen van remschijven en remblokken kunnen variëren van €150 tot €1400, afhankelijk van de kwaliteit van de onderdelen en het type voertuig. Voor een precieze schatting is het verstandig om een offerte op te vragen.
De levensduur van nieuwe remschijven en remblokken varieert afhankelijk van verschillende factoren, zoals rijgedrag, het type voertuig, de kwaliteit van de onderdelen, en de rijomstandigheden. Hier zijn de gemiddelde levensduurverwachtingen:
Levensduur van Remblokken
Factoren die de remblokken levensduur beïnvloeden:
Levensduur van Remschijven
Factoren die de remschijf levensduur beïnvloeden:
Tekenen dat vervanging nodig is
Tips voor verlengde levensduur
Conclusie
Remblokken gaan doorgaans 30.000 tot 70.000 kilometer mee.
Remschijven gaan meestal 80.000 tot 120.000 kilometer mee.
Deze waarden kunnen variëren afhankelijk van rijgedrag, omgevingsfactoren, en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Regelmatige inspectie en onderhoud zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat je remmen optimaal blijven presteren.
Uw Partner in Veilig Rijden.
Auto Parts Roosendaal