Remschijven vervangen

 


wanneer de dikte van de remschijven onder de vastgestelde minimale maat zitten, dan is vervangen noodzakelijk om grotere problemen te voorkomen.


Maar er zijn nog andere redenen waarom remschijven aan vervanging toe kunnen zijn.


 Prijs opgave

Neem contact met ons op en u hoort van ons!

Altijd voordelig. U ontvangt eerst een duidelijke prijsopgave inclusief montage en btw.

request-appointmnet

Maak snel en eenvoudig een afspraak wanneer het u uitkomt.

Neem contact met ons op

Tijdens het vervangen van de remmen kunt u wachten. Als u wilt mag u zelfs meekijken.

Hoe lang duurt het monteren van remschijven?

Hoeveel tijd neemt remschijven monteren in beslag?

Afhankelijk van het type auto zijn we gemiddeld één uur bezig met de montage.

Indien u wenst kunt u tijdens de klus wachten met een bakje koffie.

Vakkennis

Kwaliteit

Veiligheid

Duurzaamheid

Waar worden remblokken van gemaakt?


Een twee éénheid

Dat remblokken en remschijven samengaan is algemeen bekend. Toch zijn beide onderdelen volledig anders. De meeste remschijven zijn van gietijzer gemaakt. De remblokken bevatten een wrijvingsmateriaal dat is gebonden aan een metalen plaat. Elke keer wanneer u de remmen gebruikt, slijt een beetje van dat materiaal weg.


Remblokken gebruiken een grote verscheidenheid aan verbindingen en materialen, maar vallen in drie grote groepen: organische of semi-organische remblokken, keramische remblokken en metalen of semi-metalen remblokken.


Organische remblokken bestonden vroeger gedeeltelijk uit asbest, maar het is kankerverwekkend als het wordt ingeademd als stof, dus veel landen over de hele wereld hebben het gebruik ervan in auto's sinds de jaren 90 verboden.


Organische remblokken bevatten verbindingen zoals glasvezel, harsen, rubber en Kevlar. Ze zijn over het algemeen stil in gebruik en werken goed als het koud is, maar zijn niet zo goed als de temperaturen hoog zijn na langdurig, sportiever, gebruik.


Wanneer is het beter beide te vervangen?

Remschijven en blokken vervangen

Wanneer de remschijven nog boven de minimale dikte zitten, is vervangen niet perse nodig. Wel moet rekening gehouden worden met de levensduur van de remblokken. Gemiddeld gaat een set remblokken op de vooras 35- tot 50.000 km mee. De remschijven moeten die kilometers nog wel veilig te gebruiken zijn voor die hele periode. Anders is het verstandig de remschijven samen met de remblokken te vervangen. De dikte van de remschijf kan door middel van een speciale schuifmaat gemeten worden. mbken.


Keramische remblokken: wat zijn de voordelen?

Minder remstof, mooiere velgen

Remmen hebben een belangrijke taak, dat is zeker. Keramische remblokken zijn een nieuwe generatie slijtvaste remblokken die ervoor zorgen dat velgen er veel langer schoon uit blijven zien. Hun hoge kwaliteit heeft grote indruk gemaakt in de uitgebreide ADAC-remtest.


Keramische remblokken hebben minder slijtage dankzij hun speciale remblokformule, wat niet alleen slijtage vermindert, maar ook goed is voor het milieu. Tegelijkertijd hebben ze uitstekende remprestaties voor maximale veiligheid. Een bijkomend voordeel is dat het stof wat vrijkomt niet kan hechten aan de velgen. Zo blijven deze altijd schoon.


Bij Auto Parts Roosendaal hebben we keramische remblokken van ATE en Quaro.


Voordelen van keramische remblokken

  • Minder slijtage
  • Minder remstof
  • Schonere velgen
  • Betere remprestaties

Waarom de remmen van uw auto

laten vervangen bij

Auto Parts Roosendaal

Gratis remcontrole

Heeft u een probleem met het  remsysteem van uw Auto? Wij van Auto Parts Roosendaal controleren gratis de remmen op slijtage. Zo krijgen we overzicht in de staat zodat we u een vaste prijsopgave kunnen doen.

Prijsopgave vooraf

Voordat wij de remmen van uw auto vervangen ontvangt u altijd eerst een vaste prijsopgave inclusief montage en BTW. Zo heeft u nooit verassingen achteraf.

Vakkundige montage

Wij werken met de meest moderne gereedschappen en apparatuur. Hierdoor kunnen we de kwaliteit van het werk en de veiligheid van uw auto en passagiers garanderen.

Het goed functioneren van het remsysteem van jouw voertuig is van essentieel belang voor de veiligheid en prestaties. Bij Auto Parts Roosendaal begrijpen we de cruciale rol van remschijven en remblokken. Ontdek waarom het tijdig vervangen van deze onderdelen bij ons de beste keuze is.


Veiligheid Voorop:

Veiligheid is onze hoogste prioriteit. Regelmatig onderhoud en tijdige vervanging van remschijven en remblokken zorgen voor een optimaal functionerend remsysteem, wat essentieel is voor een veilige rijervaring.


Hoogwaardige Kwaliteit:

Bij Auto Parts Roosendaal bieden we hoogwaardige remschijven en remblokken die voldoen aan strenge kwaliteitsnormen. Onze producten zijn duurzaam en betrouwbaar, waardoor je op lange termijn kunt vertrouwen op jouw remmen.


Deskundig Advies:

Wi staat klaar om advies te geven over de juiste remschijven en remblokken voor jouw voertuig. We begrijpen de specifieke behoeften van verschillende automodellen en bieden op maat gemaakt advies.


Optimale Remprestaties:

Het vervangen van versleten remschijven en remblokken zorgt voor optimale remprestaties. Hierdoor verkort je de remafstand en verbeter je de algehele responsiviteit van jouw remsysteem.


Voorkom Vervolgschade:

Door tijdig te investeren in nieuwe remschijven en remblokken, voorkom je vervolgschade aan andere delen van het remsysteem. Dit kan leiden tot kosteneffectief onderhoud op de lange termijn.


Soepele en Stille Remwerking:

Nieuwe remschijven en remblokken zorgen voor een soepele en stille remwerking. Vermijd ongewenste geluiden en geniet van een aangename rijervaring.


Geschikt voor Diverse Automerken:

Of je nu een personenauto, SUV, bestelwagen of een ander type voertuig hebt, wij bieden remschijven en remblokken voor diverse automerken en modellen.


Eenvoudige Bestelprocedure:

Bij Auto Parts Roosendaal maken we het bestellen van remschijven en remblokken eenvoudig. Kom langs voor een gratis remmencheck of maak telefonisch een montageafspraak.

Bij Auto Parts Roosendaal begrijpen we de cruciale rol van goed functionerende remmen voor jouw veiligheid op de weg. Kies voor hoogwaardige remschijven en remblokken van eerste montage merken en profiteer van deskundig advies en betrouwbare producten. Optimaliseer jouw remprestaties vandaag nog en rijd met vertrouwen.

Remschijven en remblokken

Wanneer moeten remschijven vervangen worden?

Remschijven kunnen op verschillende manieren verslijten. Te beginnen met de afname van de dikte. Dit ontstaat door het remmen in het dagelijkse verkeer. Het remblok geeft wrijving tegen de remschijf waardoor de auto afremt. Dit proces laat zowel de remblokken als de remschijven iets slijten. Een remschijf op de vooras gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 100.000 kilometer mee. De remblokken tussen de 35.000 en 50.000 kilometer. Normaal zou een remschijf dus met twee sets remblokken mee kunnen.



Een remschijf kan ook vervormen. Dit kan ontstaan door temperatuurverschillen. Door hoge belasting van de remschijf wordt de frictie zo groot dat de temperatuur te hoog wordt voor de remschijven. Maar ook de remblokken verharden door dit proces.

De vervorming van de schijf kan vaak opgelost worden door het afdraaien van de remschijven. .

Na het afdraaien moeten de  remblokken  vervangen worden.

Als de remschijven nog niet versleten zijn maar u heeft bijvoorbeeld een trilling in het stuur tijdens het remmen 


Dan is vervangen is niet altijd nodig. Als de dikte van de remschijven het toelaat, dan is afdraaien ook een goede oplossing.

De remschijf kan zo nog een tijdje mee. Zo bespaart u de kosten van vervanging en kunt u toch veilig remmen, ook in extreme omstandigheden.

Remschijven afdraaien

Hoe werkt het schijfrem systeem

De basisbegrippen van de werking van het schijfremsysteem.

Kijk hier wat er gebeurt als je het rempedaal indrukt.

Meest gestelde vragen over het vervangen remschijven en remblokken

Mensen die hun remschijven en remblokken willen vervangen, hebben vaak een aantal vragen om ervoor te zorgen dat ze de juiste onderdelen kiezen en dat de vervanging goed wordt uitgevoerd. Hier zijn enkele veelvoorkomende vragen:

  • Wanneer moeten remschijven en remblokken worden vervangen?

    Het vervangen van remschijven en remblokken is essentieel voor de veiligheid van je voertuig. Hier zijn de belangrijkste momenten waarop ze moeten worden vervangen:



    Vervanging van Remschijven. 


    1. Minimale Dikte Bereikt: Elke remschijf heeft een door de fabrikant opgegeven minimale dikte. Wanneer de dikte van de remschijf deze grens bereikt, moet deze onmiddellijk worden vervangen om de remprestaties en veiligheid te waarborgen.
    2. Diepe Groeven of Scheuren: Als de remschijven diepe groeven, scheuren of ernstige beschadigingen vertonen, moeten ze worden vervangen. Deze problemen kunnen leiden tot ongelijkmatige slijtage en verminderde remprestaties.
    3. Ongelijkmatige Slijtage of Vervorming: Als de remschijven vervormd raken of ongelijkmatig slijten (wat kan leiden tot trillingen in het stuur of rempedaal tijdens het remmen), is vervanging nodig.
    4. Oververhitting of Blauwkleuring: Wanneer remschijven oververhit raken, kunnen ze een blauwe verkleuring vertonen. Dit duidt op schade door hitte, wat de integriteit van de remschijf kan verminderen en vervanging noodzakelijk maakt.


    Vervanging van Remblokken


    1. Dikte van de Remblokken: Remblokken moeten worden vervangen wanneer ze zijn versleten tot de minimale dikte die door de fabrikant is aangegeven. Vaak wordt dit gemarkeerd met een slijtage-indicator op het remblok.
    2. Ongelijkmatige Slijtage: Als de remblokken ongelijkmatig zijn versleten, bijvoorbeeld als één kant veel dunner is dan de andere, moeten ze worden vervangen. Dit kan duiden op een probleem met het remsysteem, zoals een vastzittende remklauw.
    3. Piepende of Schurende Geluiden: Als je piepende of schurende geluiden hoort tijdens het remmen, kan dit een teken zijn dat de remblokken versleten zijn en onmiddellijk moeten worden vervangen om verdere schade aan de remschijven te voorkomen.
    4. Oververhitting: Remblokken die oververhit zijn geraakt (bijvoorbeeld door intensief gebruik) kunnen hun effectiviteit verliezen en moeten worden vervangen.

    Andere Overwegingen


    1. Kilometrage: Hoewel de vervangingstermijnen kunnen variëren, wordt vaak aanbevolen om de remblokken elke 30.000 tot 70.000 kilometer te controleren en indien nodig te vervangen. Remschijven gaan meestal langer mee, vaak tussen de 80.000 en 120.000 kilometer, afhankelijk van het rijgedrag en de omstandigheden.
    2. Rijgedrag en Omstandigheden: Intensief stadsverkeer, bergachtig terrein, of agressief remmen kan de levensduur van zowel remblokken als remschijven verkorten. Het is belangrijk om regelmatig onderhoud te plegen en de staat van de remmen te laten controleren, vooral als je veel in dergelijke omstandigheden rijdt.

    Samenvatting

    • Remschijven: Vervang wanneer de minimale dikte is bereikt, bij diepe groeven of scheuren, bij vervorming of oververhitting.
    • Remblokken: Vervang bij minimale dikte, ongelijkmatige slijtage, of bij piepende/schurende geluiden.

    Regelmatige inspecties door een professional zijn cruciaal om de juiste timing voor vervanging te bepalen en ervoor te zorgen dat je voertuig veilig blijft rijden.

  • Zijn remschijven en remblokken van hetzelfde merk belangrijk?

    Het is niet strikt noodzakelijk om remschijven en remblokken van hetzelfde merk te gebruiken, maar er zijn enkele overwegingen die je in gedachten moet houden bij het kiezen van remonderdelen:


    Voordelen van het gebruik van hetzelfde merk:


    1. Geoptimaliseerde Compatibiliteit: 

    • Remschijven en remblokken van hetzelfde merk zijn vaak ontworpen om perfect samen te werken. Dit kan zorgen voor betere remprestaties en minder slijtage.
    • Fabrikanten testen hun remonderdelen als een systeem, waardoor de kans groter is dat onderdelen van hetzelfde merk optimaal samenwerken.

    2. Consistente Kwaliteit:

    • Door remschijven en remblokken van hetzelfde merk te gebruiken, kun je verwachten dat ze voldoen aan dezelfde kwaliteitsnormen. Dit zorgt voor een consistent niveau van prestaties en betrouwbaarheid.

    3. Garantie en Ondersteuning:

    • Sommige fabrikanten bieden uitgebreide garanties of ondersteuning wanneer hun remschijven en remblokken samen worden gebruikt. Dit kan je extra zekerheid geven over de levensduur en prestaties van je remmen.

    Mogelijke nadelen of overwegingen:


    1. Hogere Kosten:

    • Het kiezen van onderdelen van hetzelfde merk, vooral als het een premium merk is, kan duurder zijn dan het combineren van onderdelen van verschillende merken.

    2. Beperkte Keuze:

    • Je zou kunnen ontdekken dat een bepaald merk uitstekende remschijven maakt, maar hun remblokken misschien niet de beste keuze zijn voor jouw rijstijl of voertuig. In zo'n geval kan het mixen van merken een betere optie zijn.

    Gebruik van verschillende merken:

    • Kwaliteit en Specificaties: Als je ervoor kiest om remschijven en remblokken van verschillende merken te gebruiken, is het belangrijk om te zorgen dat beide van hoge kwaliteit zijn en voldoen aan de specificaties van je voertuig.
    • Rijgedrag en Omstandigheden: Sommige remblokken kunnen beter presteren bij specifieke rijomstandigheden, zoals sportief rijden of zware belasting, zelfs als ze van een ander merk zijn dan je remschijven.
    • Ervaringen en Reviews: Kijk naar de ervaringen van anderen en lees reviews. Sommige combinaties van remschijven en remblokken van verschillende merken zijn populair en presteren goed samen.

    Conclusie:

    Het gebruik van remschijven en remblokken van hetzelfde merk kan voordelen bieden op het gebied van compatibiliteit, kwaliteit en garantie. Echter, het combineren van verschillende merken kan ook een goede optie zijn, vooral als je onderdelen kiest die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften en rijomstandigheden. Het belangrijkste is om altijd hoogwaardige, passende onderdelen te kiezen die goed samenwerken om optimale remprestaties te garanderen.

  • Welke soorten remschijven en remblokken zijn er?

    Er zijn verschillende soorten remschijven en remblokken beschikbaar, elk met unieke eigenschappen die geschikt zijn voor verschillende voertuigen, rijstijlen, en omstandigheden. Hier is een overzicht van de meest voorkomende soorten:


    1. Soorten Remschijven


    Massieve Remschijven

    Beschrijving: Dit zijn de meest eenvoudige en vaak gebruikte remschijven, vooral in kleinere auto's en op de achterwielen van voertuigen.


    Voordelen: Goedkoop, eenvoudig te produceren, en voldoende voor voertuigen met gemiddelde prestaties.


    Nadelen: Beperkte warmteafvoer, wat kan leiden tot verminderde remprestaties bij intensief gebruik.



    Geventileerde Remschijven

    Beschrijving: Deze remschijven hebben een dubbele laag met luchtkanalen ertussen, waardoor de warmte beter kan worden afgevoerd.


    Voordelen: Betere koeling en prestaties, vooral bij herhaaldelijk zwaar remmen.


    Nadelen: Iets duurder dan massieve remschijven, maar beter geschikt voor de meeste moderne voertuigen.



    Geperforeerde Remschijven

    Beschrijving: Deze schijven hebben kleine gaatjes (perforaties) in het remoppervlak, wat helpt bij het afvoeren van warmte, water, en gas.


    Voordelen: Beter presteren bij natte omstandigheden, verbeterde warmteafvoer, vermindering van fade.


    Nadelen: Gaatjes kunnen scheuren veroorzaken bij intensief gebruik, en slijten sneller.



    Gegroefde Remschijven

    Beschrijving: Deze remschijven hebben groeven op het oppervlak die vuil, water, en gas afvoeren, en de remblokken helpen schoon te houden.


    Voordelen: Betere remprestaties in natte en vuile omstandigheden, verhoogde grip.


    Nadelen: Snellere slijtage van remblokken, kan meer geluid produceren.



    Geperforeerde en Gegroefde Remschijven

    Beschrijving: Een combinatie van geperforeerde en gegroefde remschijven, die de voordelen van beide soorten biedt.


    Voordelen: Maximale warmteafvoer en betere prestaties onder zware omstandigheden.


    Nadelen: Hogere kosten, sneller slijten, en kans op scheuren bij intensief gebruik.



    Gecombineerde Remschijven

    Beschrijving: Dit zijn remschijven die zijn samengesteld uit meerdere materialen, zoals een aluminium kern met een stalen of keramische wrijvingsoppervlak.


    Voordelen: Lichtgewicht, uitstekende prestaties, en hittebestendig.


    Nadelen: Zeer duur, voornamelijk gebruikt in high-performance voertuigen.



    2. Soorten Remblokken


    Organische Remblokken (Non-Asbestos Organic, NAO)

    Beschrijving: Gemaakt van materialen zoals rubber, glasvezel, koolstofverbindingen, en aramide vezels, gebonden met hars.


    Voordelen: Stil, goedkoop, vriendelijk voor de remschijven.


    Nadelen: Snellere slijtage, minder effectief bij hoge temperaturen, niet geschikt voor zwaardere voertuigen of intensief gebruik.



    Halfmetalen Remblokken

    Beschrijving: Deze bevatten een mix van metalen (zoals koper, staal) en organische materialen.


    Voordelen: Goede warmteafvoer, duurzaamheid, en prestaties onder zware omstandigheden.


    Nadelen: Meer geluid, kunnen harder zijn voor remschijven, veroorzaken meer stof.



    Volmetalen Remblokken

    Beschrijving: Gemaakt van pure metaalvezels, zonder organische materialen.


    Voordelen: Zeer duurzaam, hoge prestaties onder extreme omstandigheden, hittebestendig.


    Nadelen: Zeer luidruchtig, kunnen de remschijven snel slijten, vaak alleen geschikt voor race- of zware voertuigen.



    Keramische Remblokken

    Beschrijving: Gemaakt van keramische vezels, vaak gecombineerd met koperen vezels.


    Voordelen: Zeer stil, produceren minder stof, langer mee dan organische en halfmetalen remblokken, uitstekende prestaties bij hoge temperaturen.


    Nadelen: Duurder dan andere typen, minder effectief bij zeer lage temperaturen, kunnen sneller slijten op bepaalde soorten remschijven.



    Low-Metallic NAO Remblokken

    Beschrijving: Een variant van organische remblokken met een klein percentage metaal toegevoegd (zoals koper of staal) voor betere warmteafvoer.


    Voordelen: Goede prestaties bij hoge temperaturen, goede balans tussen geluid en slijtage.


    Nadelen: Kunnen iets meer geluid maken en stof produceren dan puur organische remblokken.



    Samenvatting

    Remschijven: Keuze tussen massieve, geventileerde, geperforeerde, gegroefde, geperforeerde en gegroefde, en gecombineerde schijven. Elk type biedt verschillende voordelen qua koeling, prestaties, en duurzaamheid.


    Remblokken: Opties zijn organische, halfmetalen, volmetalen, keramische, en low-metallic NAO remblokken. De keuze hangt af van je rijstijl, voertuigtype, en voorkeuren voor geluid, stofproductie, en remprestaties.


    Het kiezen van de juiste combinatie van remschijven en remblokken is cruciaal om optimale remprestaties en veiligheid te garanderen.

  • Welke remblokken worden op standaard autos gebruikt

    Op standaard auto's worden meestal organische remblokken (Non-Asbestos Organic, NAO) of halfmetalen remblokken gebruikt. De keuze tussen deze twee types hangt af van het type voertuig en de voorkeur van de autofabrikant.



    Organische Remblokken (NAO)

    Gebruik: Deze remblokken worden vaak gebruikt op kleinere tot middelgrote personenauto's, zoals compacte auto's, sedans en sommige lichte SUV's.


    Voordelen:

    • Ze zijn stil in gebruik en veroorzaken weinig geluid tijdens het remmen.
    • Ze produceren minder remstof, wat bijdraagt aan een schonere omgeving rond de wielen.
    • Ze zijn vriendelijk voor de remschijven, wat helpt om de levensduur van de schijven te verlengen.

    Nadelen:

    • Ze slijten sneller dan halfmetalen remblokken.
    • Ze zijn minder effectief bij hoge temperaturen, wat ze minder geschikt maakt voor zwaar of intensief gebruik.


    Halfmetalen Remblokken

    Gebruik: Deze worden vaak gebruikt op een breed scala aan voertuigen, van standaard personenauto's tot grotere SUV's en lichte vrachtwagens.


    Voordelen: 

    • Ze bieden betere warmteafvoer en zijn duurzamer dan organische remblokken, waardoor ze geschikt zijn voor zwaardere voertuigen en intensiever gebruik.
    • Ze hebben een goede remkracht, wat belangrijk is voor veilig remmen in verschillende omstandigheden.

    Nadelen: 

    • Ze kunnen meer geluid maken tijdens het remmen dan organische remblokken.
    • Ze produceren meer remstof en kunnen harder zijn voor de remschijven, wat kan leiden tot snellere slijtage van de schijven.


    Conclusie

    Voor de meeste standaard auto's worden organische remblokken gebruikt vanwege hun stille werking en lage slijtage aan de remschijven. Halfmetalen remblokken zijn een goede keuze voor auto's die meer prestaties nodig hebben of in zwaardere omstandigheden worden gebruikt, zoals grotere voertuigen of auto's die veel op snelwegen rijden. De keuze hangt vaak af van de specifieke behoeften van de bestuurder en het type voertuig.

  • Hoeveel kost het om remschijven en remblokken te vervangen?

    De kosten voor het vervangen van remschijven en remblokken kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals het type voertuig, de kwaliteit van de onderdelen. 


    Hier is een overzicht van wat je kunt verwachten:


    Totale Kosten (inclusief onderdelen en arbeid).

    Voor één as (voor of achter):

    • Budgetoptie: Tussen €150 en €300 
    • Middelklasseoptie: Tussen €250 en €450.
    • Premiumoptie: Tussen €400 en €700.

    Voor beide assen (voor en achter):

    • Budgetoptie: Tussen €300 en €600.
    • Middelklasseoptie: Tussen €500 en €900.
    • Premiumoptie: Tussen €800 en €1400.

    Extra Kosten

    • Speciale voertuigen: Voor luxe of sportauto’s kunnen de prijzen aanzienlijk hoger zijn vanwege de complexiteit van de remsystemen en de hogere kosten van de onderdelen.
    • Vervanging van remvloeistof: Soms wordt ook geadviseerd om de remvloeistof te vervangen tijdens het remonderhoud, wat extra kosten van ongeveer €50 tot €100 kan meebrengen.

    Conclusie

    De totale kosten voor het vervangen van remschijven en remblokken kunnen variëren van €150 tot €1400, afhankelijk van de kwaliteit van de onderdelen en het type voertuig. Voor een precieze schatting is het verstandig om een offerte op te vragen.

  • Hoe lang gaan nieuwe remschijven en remblokken mee?

    De levensduur van nieuwe remschijven en remblokken varieert afhankelijk van verschillende factoren, zoals rijgedrag, het type voertuig, de kwaliteit van de onderdelen, en de rijomstandigheden. Hier zijn de gemiddelde levensduurverwachtingen:


    Levensduur van Remblokken

    • Gemiddelde Levensduur: 30.000 tot 70.000 kilometer.

    Factoren die de remblokken levensduur beïnvloeden:

    • Rijstijl: Agressief remmen en veel rijden in stadsverkeer met veel stop-and-go kan de levensduur van remblokken aanzienlijk verkorten.
    • Wegomstandigheden: Rijden in heuvelachtige of bergachtige gebieden kan de slijtage versnellen door frequent remmen.
    • Rembloktype: Organische remblokken slijten sneller dan halfmetalen of keramische remblokken, die doorgaans langer meegaan.

    Levensduur van Remschijven

    • Gemiddelde Levensduur: 80.000 tot 120.000 kilometer.

    Factoren die de remschijf levensduur beïnvloeden:

    • Rijstijl en Omstandigheden: Zoals bij remblokken kan frequent en intensief remmen in zwaar verkeer of bergachtig terrein de slijtage van remschijven versnellen.
    • Kwaliteit van de Schijven: Hoogwaardige remschijven van betere materialen gaan meestal langer mee dan goedkopere alternatieven.
    • Onderhoud: Regelmatige inspectie en onderhoud kunnen helpen om de levensduur van de remschijven te verlengen door vroegtijdige problemen zoals vervorming of ongelijkmatige slijtage op te sporen.

    Tekenen dat vervanging nodig is

    • Remblokken: Dunner dan de minimale dikte (meestal 3-4 mm), piepende geluiden tijdens het remmen, verminderde remprestaties.
    • Remschijven: Diepe groeven, scheuren, vervorming, trillingen tijdens het remmen, of wanneer de dikte van de schijf onder de minimumdikte komt die door de fabrikant is aangegeven.

    Tips voor verlengde levensduur

    • Voorkom Agressief Remmen: Probeer geleidelijk te remmen en anticipeer op het verkeer om de slijtage te minimaliseren.
    • Regelmatig Onderhoud: Laat je remmen regelmatig controleren en onderhoud uitvoeren om vroegtijdige slijtage te voorkomen.
    • Kwaliteitsonderdelen Gebruiken: Investeer in kwalitatief goede remblokken en remschijven die langer meegaan en betere prestaties bieden.

    Conclusie

    Remblokken gaan doorgaans 30.000 tot 70.000 kilometer mee.

    Remschijven gaan meestal 80.000 tot 120.000 kilometer mee.

    Deze waarden kunnen variëren afhankelijk van rijgedrag, omgevingsfactoren, en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Regelmatige inspectie en onderhoud zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat je remmen optimaal blijven presteren.

Nog steeds vragen

Neem contact met ons op

Contact
Share by: