Kromme remschijven zijn een veelvoorkomend probleem bij Volkswagen- en Seat-modellen en kunnen de prestaties van het remsysteem beïnvloeden. Dit probleem zorgt vaak voor trillingen in het stuur of de auto tijdens het remmen, vooral bij hogere snelheden. Hier zijn de belangrijkste oorzaken en mogelijke oplossingen voor kromme remschijven:
Oorzaken van kromme remschijven:
Oververhitting van de remschijven:
- Een van de meest voorkomende oorzaken van kromme remschijven is oververhitting. Dit kan gebeuren bij intensief remmen, zoals tijdens langdurig bergafwaarts rijden, agressief rijgedrag of rijden met zware belading.
- Oververhitting veroorzaakt ongelijkmatige uitzetting van het materiaal, wat leidt tot vervorming.
Ongelijke klemkracht van de remklauwen:
- Als de remklauwen niet gelijkmatig druk uitoefenen op de remschijven, kan dit leiden tot ongelijke slijtage van de schijven en vervolgens vervorming.
Ongelijke wielbouten:
- Ongelijk vastgedraaide wielbouten kunnen ervoor zorgen dat de remschijf scheef trekt, wat leidt tot kromming.
Vocht en roestvorming:
- Na het wassen van de auto en het direct stilzetten ervan kunnen de remschijven roesten door vocht. Wanneer je de auto daarna weer in gebruik neemt, kan de roest leiden tot ongelijke slijtage en mogelijk kromtrekken van de schijven.
Hard tegen de stoep of in een kuil rijden:
- Het raken van een stoep of het rijden door diepe kuilen kan een plotselinge schok veroorzaken die de wielophanging, wielnaaf en remschijven kan beschadigen. Deze impact kan leiden tot een lichte vervorming van de remschijven, vooral als de schijven al tekenen van slijtage vertonen. Zelfs een kleine vervorming kan trillingen veroorzaken tijdens het remmen.
Oplossingen voor kromme remschijven:
Afdraaien van de remschijven aan de auto:
- Afdraaien versus vervangen bij goedkopere modellen:
Bij goedkopere Volkswagen- en Seat-modellen is het afdraaien van de remschijven vaak relatief duur in vergelijking met het vervangen van de schijven. Dit komt doordat de kosten voor arbeid en de benodigde apparatuur voor het afdraaien soms hoger zijn dan die van nieuwe remschijven, die vaak tegen een lage prijs verkrijgbaar zijn.
- Beschadigde wielnaven: Soms wordt ervoor gekozen om de remschijven af te draaien om kosten te besparen, bijvoorbeeld wanneer de wielnaaf beschadigd is. Vaak komen deze auto's binnen nadat er eerder al onder garantie nieuwe remschijven zijn gemonteerd.
Correcte montage en controle van wielbouten:
- Zorg ervoor dat de remschijven correct worden gemonteerd en dat er geen vuil of corrosie aanwezig is. Ook moeten de wielbouten gelijkmatig en met het juiste moment worden vastgedraaid.
Controle van de remklauwen:
- Laat de remklauwen inspecteren op goede werking en zorg ervoor dat ze de remschijven gelijkmatig klemmen. Indien nodig moeten de remklauwen worden gereviseerd of vervangen.
Rijgedrag aanpassen:
- Vermijd overmatig hard en langdurig remmen om oververhitting van de schijven te voorkomen. Bij bergafwaarts rijden kun je beter afremmen op de motor (door terug te schakelen) om het remsysteem te ontlasten.
Goed onderhoud:
- Regelmatige controle van het remsysteem, inclusief schijven en remblokken, kan helpen om problemen vroegtijdig te signaleren en te voorkomen dat de schijven kromtrekken.
Kromme remschijven zijn meestal te voorkomen door goed onderhoud en bewust rijgedrag. Als je merkt dat er trillingen optreden tijdens het remmen, is het verstandig om snel actie te ondernemen om verdere schade aan het remsysteem te voorkomen.